Sydänkesällä 1979 Ylä-Vieksin Huuhilonkylälle kokoontui lähes 300 Pääkköstä eri puolilta Suomea. Ajatus Pääkkösen sukuseurasta syntyi. Juhlijat kokoontuivat Alatalon niitylle rakennetulla juhlapaikalla, ja talkoiden voimin vastattiin niin osallistujien muonituksesta kuin ohjelman sisällöstä. Helvi Hyrynkangas ja Pentti Härkönen puhuivat tilaisuudessa. Puhallinyhtye esiintyi ja yhteislauluja laulettiin.

Pääkkösen sukuseura perustettiin 18.5.1980. Perustajajäseniä oli yhteensä 12: Tapani Pääkkönen, Vilho Pääkkönen, Iivari Pääkkönen, Jaakko Pääkkönen, Helli Karikko, Lyyti Pääkkönen, Helpi Pääkkönen, Eino Pääkkönen, Hilma Pääkkönen, Kaisa Pääkkönen, Veikko Pääkkönen ja Salme Pääkkönen. Sääntöjen mukaan sukuseuran tarkoituksena oli ”sukututkimuksen ja muun kotipaikkatutkimuksen edistäminen Kuhmon kunnassa ja sen lähikunnissa”. Yhdistyksen jäsenmäärä kasvoi tasaista tahtia, ja vuoden 1996 toimintakertomuksen mukaan jäseniä oli 116. Kajaanissa 7.7.1996 järjestetyssä sukukokouksessa oli paikalla noin 60 suvun jäsentä. Lisäksi sukujuhlia järjestettiin Hyrynsalmella, Lentiirassa ja Kuhmossa.

30.3.1997 vuosikokouksessa päätettiin, että yhdistys ”jätetään lepäämään ja jatketaan sitten kun Pääkkösen Sukuseuran toiminta alkaa kiinnostaa jäseniä”. Päätöstä perusteltiin sillä, että vuosikokouksiin osallistui vain muutamia jäseniä ja että oli vaikea nimetä sääntöjen mukaisia toimihenkilöitä. Sukuseuran toiminnassa oli tämän jälkeen tauko, jota kesti yli 14 vuotta.

Vuonna 2011 virisi seuraavan kerran innostus sukukokouksen järjestämiselle. Koskenmäen koulun vanhassa asuntolassa Ellan pirtillä järjestettiin sukujuhla 17.7.2011. Paikalla oli 130 suvun jäsentä. Sukujuhlassa sovittiin sukuseuran järjestäytymisestä ja seuraavasta sukujuhlasta. Se pidettiin vuoden kuluttua Kuhmon Lentiirassa 4.8.2012. Vuosikokous päätti laittaa vireille sukuseuran sääntöjen uudistamisen ja määräsi jäsenmaksun suuruudeksi 20€.

Vuonna 2013 sukuseura aloitti aitta-projektin. Ylä-Vieksin Huuhilonkylällä sijaitseva sukuseuran hallinnassa oleva aitta katettiin ja korjattiin Kainuun ely-keskuksen avustuksen turvin. Projektissa perehdyttiin perinteisen pärekaton tekemiseen talkoilla. Enimmillään projektissa oli mukana 40 henkilöä. Projekti jatkui kesällä 2014 aitan katon tervaamisella.

Sukuseura puuhasi yhdessä Ylä-Vieksin kyläyhdistyksen kanssa perinnekone- ja pihatapahtumapäivän, joka pidettiin Koskenmäen koululla 3.8.2013. Hieno sää, kotieläimet, vanhat traktorit, perinnetyökalunäyttely ja muu ohjelma saivat väen liikkeelle, ja vieraita oli arviolta noin 200.