1. Yhdistyksen nimenä on Pääkkösen Sukuseura ja sen kotipaikka on Kuhmon kaupunki.

2. Yhdistyksen tarkoituksena on lisätä tuntemusta Pääkkösen suvusta ja vaalia siihen liittyvää kulttuuriperintöä sekä edistää yhteenkuuluvuutta suvun kesken. Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys järjestää juhlia ja erilaisia tilaisuuksia, harjoittaa sukututkimusta, kerää vanhaa kansantietoutta sekä pyrkii muullakin tavalla herättämään ja vaalimaan kotiseutuhenkeä.

3. Yhdistyksen jäseniä voivat olla henkilöt, jotka yhdistyksen hallitus hakemuksesta tai yhdistyksen jäsenen suosituksesta jäseneksi hyväksyy. Jäsenet maksavat vuosittain jäsenmaksun, jonka suuruudesta päättää yhdistyksen vuosikokous.

4. Yhdistyksen jäsen on oikeutettu eroamaan yhdistyksestä ilmoittamalla siitä kirjallisesti yhdistyksen hallitukselle, puheenjohtajalle tai ilmoittamalla erosta yhdistyksen kokouksessa merkittäväksi pöytäkirjaan. Hallitus voi erottaa jäsenen yhdistyksestä, jos jäsen on jättänyt erääntyneen jäsenmaksunsa maksamatta.

5. Yhdistyksen vuosikokous pidetään hallituksen määräämänä päivänä heinä-elokuussa, ja siinä käsitellään seuraavat asiat:

• esitetään yhdistyksen vuosikertomus, tilikertomus ja toiminnantarkastajan lausunto
  • vahvistetaan tilinpäätös edelliseltä tilikaudelta
  • päätetään tili- ja vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle tai niistä toimenpiteistä, joihin yhdistyksen hallinto ja toiminnantarkastajien antama lausunto antavat aihetta
  • valitaan hallituksen puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja jäsenet
  • valitaan yksi toiminnantarkastaja tarkastamaan kuluvan  toimintakauden  hallintoa ja tilejä sekä yksi varatoiminnantarkastaja
  • päätetään jäsenmaksun suuruudesta
  • käsitellään muut hallituksen ja jäsenten esittämät asiat

Mikäli yhdistyksen jäsen haluaa saada jonkin asian yhdistyksen vuosikokouksen käsiteltäväksi, on hänen ilmoitettava siitä kirjallisesti hallitukselle niin hyvissä ajoin, että asia voidaan sisällyttää kokouskutsuun.

6. Yhdistyksen kokous kutsutaan koolle vähintään seitsemän päivää ennen kokousta kirjeitse, sähköpostilla tai Kuhmolainen-sanomalehdessä julkaistulla ilmoituksella. Vuosikokouksen lisäksi kokous pidetään, kun yhdistyksen kokous niin päättää tai kun hallitus katsoo siihen olevan aihetta tai kun vähintään kymmenesosa (1/10) yhdistyksen äänioikeutetuista jäsenistä sitä hallitukselta erityisesti ilmoitettua asiaa varten kirjallisesti vaatii. Kokous on laillinen ja päätösvaltainen, kun paikalla on enemmistö hallituksen jäsenistä ja lisäksi vähintään kolme hallituksen ulkopuolista jäsentä. Yhdistyksen kokouksissa on jokaisella jäsenellä yksi ääni. Yhdistyksen kokouksen päätökseksi tulee, ellei säännöissä ole toisin määrätty, se mielipide, jota on kannattanut yli puolet annetuista äänistä. Äänten mennessä tasan ratkaisee kokouksen puheenjohtajan ääni, vaaleissa kuitenkin arpa.

7. Yhdistyksen asioita hoitaa hallitus, jonka vuosikokous valitsee vuodeksi kerrallaan. Hallitukseen kuuluvat puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja viisi jäsentä. Hallitus valitsee keskuudestaan sihteerin ja rahastonhoitajan. Hallitus kokoontuu puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta, kun he katsovat siihen olevan aihetta tai kun vähintään puolet hallituksen jäsenistä sitä vaatii. Hallitus on päätösvaltainen, kun vähintään puolet sen jäsenistä, puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja mukaan luettuna on läsnä. Äänestykset ratkaistaan ehdottomalla ääntenenemmistöllä. Äänten mennessä tasan ratkaisee puheenjohtajan ääni, vaaleissa kuitenkin arpa.

8. Yhdistyksen nimen kirjoittaa hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja kumpikin erikseen.

9. Yhdistyksen toiminta- ja tilikausi on 1.5. – 30.4. Tilinpäätös ja toimintakertomus on valmistettava edelliseltä toimintakaudelta toukokuun loppuun mennessä ja annettava toiminnantarkastajalle.

10. Toiminnantarkastajan tulee viimeistään kaksi viikkoa ennen vuosikokousta antaa hallitukselle kirjallinen kertomus toimittamastaan yhdistyksen hallinnon ja tilien tarkastuksesta.

11. Yhdistyksen sääntöjen muuttamisesta on päätettävä vähintään kolmen neljäsosan (3/4) äänten enemmistöllä äänestyksessä annetuista äänistä. Yhdistyksen purkamisesta on päätettävä kahdessa, vähintään kahden kuukauden väliajoin pidettävässä kokouksessa kolmen neljäsosa (3/4) äänten enemmistöllä äänestyksessä annetuista äänistä. Kokouskutsussa on mainittava sääntöjen muuttamisesta tai yhdistyksen purkamisesta.

12. Jos yhdistys purkautuu, sen varat käytetään kotiseutututkimusta edistävään työhön Kuhmon kaupungissa.